torsdag 4 juni 2009

Syrénsaft- något att minnas sommaren med?

Jag har följt en riktigt härlig blogg under en längre tid nu. Det är bloggen Livet på en gård som man bara måste besöka om man vill få lite naturnära och bra tips. Här är ett sådant! Tjejen som skriver bloggen har gjort saft på syrénblommor. Recepten lånar jag och hoppas att hon samtycker till att jag sprider det vidare så här :o)

Syrensaft
60 blomklasar (lila bondsyren)
1.2 kg socker
50 g vinsyra
1 citron
1.5 liter vatten

Tvätta rent blommorna i kallt vatten. Lägg blommor, socker, vinsyra i en hink. Häll över kokade vatten. Tillsätt rivet citronskal och saften av citronen. Låt stå kallt i 5 dygn. Sila och häll upp på flaska.

Gissa vem som är sugen på att palla syrénblommor!?!

1 kommentar:

Zarah sa...

Det såg jag med, det receptet - och blev supernyfiken jag med. :D