tisdag 22 juli 2008

Böcker i massor!

Finns det något bättre än skönlitteratur?
Jag tror inte det! Jag har läst så mycket jag bara kan komma över sedan jag lärde mig läsa. När jag var liten och bodde på landet så sparade bibliotikarien de nya barn-,& ungdomsböckerna så att jag kunde få välja innan han ställde ut dem i hyllorna = LYCKA!

Under min studietid så hann jag inte läsa så mycket annat än kurslitteratur, men för mig innebar det bl a en hel del av all klassisk litteratur eftersom jag har läst litteraturvetenskap som en del av min svensklärarutbildning.

Nåja, deckare hör sommaren till tycker jag. Deckare är lagom avkopplande, spännande och är ofta ganska lättlästa. Jag har i sommar upptäckt den norske deckarförfattaren Joe Nesbö. Superb! Jag har läst Kackerlackorna och Frälsaren och kommer definitivt att läsa de övriga böcker som har publicerats.
Ett annat författarteam som verkligen lyckats med deckargenren är Roslund & Hellström. Deras Edward Finnigans upprättelse är helt underbar! Sträckläsarbok, definitivt. Läs också Box 21 och Flickan under gatan- du blir inte besviken.
Åsa Larssons serie om Rebecka Martinsson är lättsmält och underhållande deckarläsning.

En annan sträckläsare är boken om Jonas Andersson, killen från Kungälv som försöker smuggla knark ut ur Bolivia och som hamnar i ett av Bolivias mest ökända fängelsen San Pedro-fängelset. Jonas historia är nedtecknad av Markus Lutteman och boktiteln är El Choco. Spännande och mycket intressant! Framför allt måste man berömma både Jonas och Markus för att inte försöka glorifiera Jonas eller det han gjort, nej, som det står i boken: Den enda sanna hjälten i berättelsen är Deysi (Jonas fru).

Några böcker att klämma innan sommarlovet är slut!

1 kommentar:

Anonym sa...

Den där boken om Jonas måste jag lägga till på min lista. Tack för tipset.

Om du inte läst Mari Ljungstedts deckare tyckr jag att du ska göra det. Verkar som om de skulle vara helt i din smak.